Ett tu tre. .

Nu börjar det dra ihop sig. Tre dagar till take off. Vikten är grejad och jag har börjat äta lite mer men är livrädd för att kroppen ska koppla på värsta glykogeninlagringen på en gång, men jag tror att det ska lösa sig.
Är rätt tunn nu. Eller rätt tunn. Känner mig som en streckgubbe nu. Visserligen så känns det rätt bra i form av att jag känner mig lätt och snabb. Men det är klart trist att dra på mig mina lite tightare jeans för att inse att de är riktigt lose fit nu.
Kollade av tiden på 2000 m nyligen och lyckades med att pressa ned mig till 6,42 i lätt kuperad bana. Det kändes riktigt bra. Gjorde 6,57 på bana för några veckor sedan och kände att jag hade klart mer att ge och så var det.
Även om löpning inte är något jag tycker om så känns det rätt bra att ha med det i programmet då och då. Mitt nästa mål är att dra 3 km i lätt kuperat på 10 blankt. Vi får se när det blir. Nu är det ju nästintill rent omöjligt att springa ute, snorhalt överallt och Bambi är bara förnamnet.

Sista dagarna nu kommer jag bara att ligga lågt och inte göra något speciellt. Allt för att hålla skadorna borta. Ev så blir det ett kortare intervallpass för att skrämma upp pulsen, men mer än så blir det inte.
Kommer börja smyga in lite mer kolhydrater så sakterliga. Det kommer inte bli en regelrätt kolhydratsladdning för det tror jag inte att jag har utrymme för, men lite grann ska vi nog kunna få ned.

Gjorde en sänkning av omega 3 intaget för några dagar sedan och gick tillbaka till mina normala 10 g om dagen. Det hade ingen mer förklaring än att mitt förråd började sina och jag ville inte stå helt utan mot slutet. Men det är galet vad burkarna går åt snabbt!
Klippte även kreatin monohydratet och la till kreatinpyurvate på träningsdagarna för att ev släppa lite mer vätska.

Ska förska beta ned de sista dagarna här nu, har fått en del skäll för att jag är så kass på att hålla uppdateringarna, får väl skylla på allmän arbetsskygghet eller nåt.


http://www.nutrioutlet.se
dolphinho@live.se

Sopig bloggare

Tyvärr så har inledningen till den här bloggen inte riktigt blivit som jag har tänkt det.
Jag har faktiskt inte alls haft den ork som jag önskat för att sätta mig och uppdatera som jag skulle ha gjort. Men jag ska skärpa mig.
Motivationsbrist är bara förnamnet just nu. För det mesta. Orkeslös och inte ett dugg påhittig, klart segt. Med bara en och en halv vecka kvar till match så är det inget kul. Detta har lixom smugit sig på den sista en, en och en halv veckan.
Tidigare så har det känts riktigt bra faktiskt. Jag har orkat träna och känt mig energifylld allt som oftast. Har haft några downpass såklart men överlag har det funkat. Konditionen är bra och jag är rätt hård i kroppen nu. Blodådror på magen är en sån där referensram som ger indikation på att kroppsfettet är lågt. Nu har jag inte kollat vikten men den bör ligga ok, ska försöka stämma av den imorgon så jag vet hur hårt jag måste ligga sista veckan.

Jag försöker variera träningen så mycket det bara går nu, alltför att undvika att få rena belastningsskador pga av samma rutin hela tiden. Använder min akupressur matta i princip dagligen för avslappning och den är helt fantastisk.
Det blir dessutom en hel del lugn musik som susar runt hemma. Rätt behagligt faktikst.


http://www.nutrioutlet.se
doplhinho@live.se


Långt uppehåll

Oj vilket långt uppehåll det blev.
Det har varit förfärligt mycket att göra och att skriva ned allt har liksom fått stå åt sidan. Så det här blir ett litet samlingsheat utan att gå in för mycket på detaljer, trist, men det är nog ungefär vad jag förmår just nu.

I liljeholmen har vi rivit vägg och lagt ut ny matta, lokalen blev klart mycket bättre och framförallt större. Riktigt nice.
Terminen har börjat och det var en hel del nya första passet. Till uppvärmning blev det en massa knäböj och upphopp. På onsdagens pass var det inte en enda nybörjare. . tillfällighet? Jag tvivlar.. .
Jag har försökt att köra någon form av BJJ i princip varje dag och det har fungerat ganska bra, har ganska nyligen gjort en ytterligare sänkning av kolhydratsintaget så huvudet hänger inte riktigt med, men matchvikten är grejad.  .åtminstone om jag väger mig på morgonen. Så tyvärr så måste jag nog ned lite till för att med säkerhet kunna äta på tävlingsdagen.
Men jag tycker ändå att det har fungerat över förväntan, extremt stora mängder med i första hand grönsaker men även frukt har gjort resan uthärdlig. Men visst, att vara hungrig och gå förbi godishyllorna är inte helt lätt. .
Fysträningen har mestadels bestått av löpning i kuperad terräng runt 5-6 km och mitt specialdesignade crossfit program på gymet. "Bubba"-övningen häromveckan resulterade i ett svandyk rätt ned i papperskorgen och med diverse maginnehåll som lämnde kroppen. Det är inte en helt angenäm känsla och även smaken lämnar mer att önska.

Lederna började att göra sig rejält påminda under kalorineddragningen så jag dubblade intaget av fiskoljan. Så nu ligger jag på 20 gram fiskolja om dagen. Det blir lite blandad kompott av det som fanns i kylskåpet och jag tycker det gör en märkbar skillnad.
Men jag måste passa på att slå ett slag för ett av mina nya favorittillskott; Beta-alanin. Ok, det sticker och kittlar rätt bra en stund efter intag (testa att få det på läpparna, det känns som man går omkring och konstant "munpruttar"), men nog sjutton fungerar det. Mjölksyran slår till långt mycket senare än normalt..  Värt att testa.

Må väl.

http://www.nutrioutlet.se
dolphinho@live.se

"Grymt Kitschi rubrik"


Eller inte. . .

Liten sammanfattning av dagarna som har gått. Måste hålla mig sysselsatt nu, hungern och suget efter mat är segt. Och det är det som är det svåra, att avgöra om jag faktiskt är hungrig eller om jag bara är sugen, väsentligt stor skillnad. Så länge du är hungrig så behöver du äta, men när suget sätter in så är det en helt annan sak.
Har märkt att suget efter sådant som jag normalt sett inte är intresserad av, typ som ost, stora mängder choklad, pizza, lockar helt otroligt mycket. Jag kan komma på mig själv att tänka på en dubbel cheeseburgare från McDonalds. Jag gillar inte ens McDonalds. Och hur efterbliven är jag som sitter och rabblar upp allting?
Nej, 250 g broccoli, vinäger, citronsaft och olivolja innan maten bestående av tonfisk, grönsaker och lite keso. Vilket förvisso är ganska gott. . .

Julen betades av med afton,juldag och annandag utan några större missöden.

På julafton blev det ett pass före frukost bestående av hopprep, armhävningar samt lite bålövningar. allt som allt ca 25 min. Mer blev det inte, men lite puls fick jag och några kalorier brändes på vilodagen.
 
Tyvärr så har jag märkt att mitt högra knä har blivit rejält sämre.i 90 graders läget så gör det rejält ont och det verkar rejält inflammerat precis ovantför knäskålen, direkt tråkigt. Dock så blir det mycket bättre av stretching av alla runtomkring liggande muskler, så mer stretch väntar.

Igår blev det två pass.
Ett löppass innan frukost. Det var ett smärre helvete. Slingan jag sprang är tuff när som helst, men bara med en halvliter vatten och kaffe som bränsle så var det mycket vilja. Rejält tungt, men frukosten smakade bra.
Kvällspasset blev "Isabel".
Ganska enkelt. 65 kg skivstång. 30 ryck på tid. Kör!
Gick ok, tyvärr så blir det ju svårt att få till trycket när knät spökar, men det gick och det kändes ok.

Idag så var dagen bokad av ombyggnationer av Liljeholmsklubben, grejer skulle skruvas ned och upp, skit skulle slängas osv. Men det gick över förväntan, tack vare en stor skara folk som ställde upp.

Dagens pass blev ett nödlösningspass då tiden blev snål.
3 min hopprep följt av 2 st bålövningar direkt följt av 3 min sandsäck, 2 bålövningar och sen tillbaka till början igen. Allt utan någon egentlig vila förutom lite vatten, av och på av handskar.
Lite grenade aminosyror och sen hem för en promenad med hunden. Hennes tass börjar bli bättre så lite längre promenader verkar börja funka så vi ökar dem så sakterliga.

Ett väldigt oinspirerat inlägg, men det får gå. Ett svandyk ned i soffan med ett gäng mandariner verkar bli nästa steg.
Må väl.

http://www.nutrioutlet.se
dolphinho@live.se

Snodd julgran och coyote ugly.

 Sitter hemma hos min pappas familj och försöker finns julfrid över lite knapprande på tangenterna tillsammans med en kopp glögg. Glögg är faktiskt himla trevligt. Jag är lite nyfiken på om glögg är kan bidra till samma mängd antioxidanter som rött vin. Det borde rimligtvis finnas en hel del av samma vara då det är avalkoliserat vin i, men jag har inte forskat något i ämnet så jag vågar inte stå för det .  .än. Ska försöka komma ihåg att kolla på det där.

Gårdagens löpning gick över förväntan. En ganska tuff bana i kuperad terräng lite dryga 5 km blev det. Tempot var ok och jag var oförskämt fräsch när målet var nått. Den efterföljande tacomiddagen smakade fantastiskt.

Vikten måste ju som sagt ned en bit till. Fettprocenten har smugit nedåt och jag är ganska hård redan. På gott och ont. Tyvärr mest ont. Bokstavligen. I spegeln så är det ju naturligtvis alltid trevligt med fettfri muskelmassa. Dock så bidrar det till att skyddet kring leder osv får sig en törn så de ömmande punkterna på kroppen gör sig rejält påminda. Knäna har hållit sig ganska ok, men har börjat gnälla mer, trist. Men jag ska stoppa tillbaka cissus i dieten och sen väntar jag med spänd förväntan på  Sportsmax nya ledhistora, Joint Protection, det ska nog kunna göra lite bättring.

För första gången på länge så har jag gett mig på de mer fettförbrännande tillskotten. Det var en massa års sedan jag testade pyurvate senast, minns inte alls vad jag tyckte om det, men nu när jag har sänkt kolhydratsintaget en aning så kanske det kan få utrymme att göra lite verkan. 8 g Strength pyurvate i pulverform om dagen blir det nu. Det slår mig nu att jag tom faktiskt följer tillverkarens doseringsrekomendation. Det är inte så vanligt. . kanske bäst att höja dosen?
Pre-workout-drink blev inget speciellt. Fairing Amino rush mixad med EAS Betagen (kreatin,hmb,taurin). Betagenen smakar förvånasvärt bra har jag märkt. Tillsammans med essentiella aminosyror smakar det. . blää! Mao är det troligen en bra kombination.

Dagens fyspass blev press, push press och stöt med upplägget:
Press 1,1,1,1,1
Push Press: 3,3,3,3,3
Stöt:5,5,5,5,5

Var länge sedan jag körde dessa övningar så det blev lite snett och vint. Blev förvånad över hur svag jag var i stöt momentet efter de övningar jag körde innan. Tyvärr så märkte jag också av att knät spökade och jag inte fick till "trycket" i stötmomentet. Nåja, vikter plitas ned för att jämföras med till nästa pass.
Efterföljande post workout drink med kreatin, hmb, taurin spetsad med grenande aminosyror.(Olimp BCAA). En banan och lite russin fick agera glykogenpåfyllare.

Ang familj och jul. När jag sitter på jobbet så upptäcker jag att jag har ett missat samtal från min kära far. Ett röstmeddelande har lämnats  och när jag börjar lyssna av det så hör jag min systers stämma (en av de fyra).
"Yoel, det är familjekris!!" Krisen består av att familjen (nåja, delar av den) har varit ute i den härliga morgonottan för att införskaffa årets julgran.
"Vadå ottan?" frågar säkert vissa nu, Shell har väl öppet hela dagen"?
Nu är det som så att det funkar inte riktigt så. Julgran skall inskaffas á la Södertäljestyle (nej, jag är inte säker på om det finns granar där längre, men principen är densamma). Den skall helt enkelt plockas ned och in. Familjens överhuvud är något försiktig med ev ögonvittnen så därför detta val av tidpunkt för operationen.
Hursomhelst, de har hittat en gran som till synes är helt "perfekt". Dock så visar det sig vid hemkomst att diverse skavanker fanns på godset vilket leder till att vissa familjemedlemmar vill ha tag i en ny gran och därför ringer man storebror som ombeds att skaffa en ny gran.
För mer detaljerade historier kring denna inskaffning av gran läs:
http://laxne.blogg.se
samt
http://fridelinen.blogg.se

Nu kan det ju vara som så att vissa kan haen tendens till att överdriva kring saker och ting, och det kanske inte var så farligt med granen trots allt kan man tycka.
Men ta mig på orden.
Granen. Ser.Ut.Som.Skit.
Tänk er en rabiessmittad gran med stänk av spetälska så börjar sanningen komma nära.

Men nu har granen fått diverse sminkösa ingrepp så de värsta skavankerna har dolts så den ser inte så förfärlig ut. Det är väldigt vad saker kan döljas med kosmetik.
Coyote ugly någon?

dolphinho@live.se
http://www.nutrioutlet.se

Julledighet och förtjänsfulla kunskaper

Eller ja, ledighet och ledighet. Officiellt så avslutade vi terminen på Liljeholmens BJJ/MMA i lördags. Dock är det ett gäng av dem som kommer att träna en hel del under juluppehållet. Alla vet inte om det än, men jag kommer tala om det för dem rätt snart.
Avslutningen gick bra, vi bökade runt på mattan en stund och sen blev det lite graderingar. Två nya bälten delades ut till de andras stora förtjusning. Det är lite spännande att folk på BJJ klubbarna nästan blir gladare över att deras träningskompisar får nya bälten än när de själva får det. . om det har att göra med att de får applicera sitt bälte i hög hastighet mot den graderades rygg låter jag vara osagt, men jag tror att det har en viss inverkan.  .

I övrigt, efter mina två vändor med magsjuka och lite blandade sjukdomstillstånd så har min vikt rasat och min normala viktklass -88,3 känns väldigt tung. Så efter lite diskussion så beslöt jag att droppa en viktklass och köra -82,3 till EM. Vilket innebär ca 2 kg till som ska droppas. Och eftersom jag inte är något fan av att sitta i bastun och inte äta något på tävlingsdagen så ska jag försöka ha vikten klar till någon vecka innan tävlingen. Det är planen, vi får hoppas att den kan följas.
Så lite mer löpning har skrivits in på schemat.

Söndagens pass bestod av:
Morgonpass:
15 varv kring fotbollsplanen. Det stod 3 km på schemat, men löparbanan var som en isbana så utan skridskor så gick det inte att utföra något vidare fysisk aktivitet på den så det fick bli gräset. Jag har ingen aning hur långt ett varv var så jag höftade lite, det var inte längden som var det primära vilket det så sällan är.. har jag hört.
Kvällspass:
Variant av Crossfitövningen "Nate".
Egentligen skall den bestå av Muscle Ups i olympiska ringar, men det hade jag inte tillgång till så jag fick modifiera det en aning.
Det fick bli:

2 x pullup med 21 kg extra vikt
2x djupa dips med 21 extra vikt
4x handstående armhävningar. (Handstående uppochnen mot en vägg)
8x american swing med kettlebell (helavägen swing med en sån där gjutjärnkanonkula med handtag) á 2 pood (32 kg).
Detta är en serie. Sen utförs samma serie om och om igen under 20 min.

Passet var naturligtvis jobbigt så in i *********.. men jag fick aldrig den här nära döden upplevelsen med blodsmak i munnen som jag brukar kunna få på den här typen av pass. Direkt så blev jag besviken på mig sjäv och tyckte att jag borde ha fått in ett par vändor till. Men samtidigt så ska jag ärligt säga att det var skönt att lämna gymmet utan oron kring att jag ska kräkas i bilen på väg därifrån.

Ikväll så blir det enbart ett löppass innan middagen som idag kommer att bestå av en av mina absoluta favoriträtter; Tacos.
Egentligen så står det vila på schemat, men för första gången på länge så måste jag ta vikten i beaktande så löpningen har endast till uppgift att bränna några kalorier extra och förbättra insulinkänsligheten så att så mycket som möjligt av energin hamnar i muskulaturen.
Det är lite spännande att redan på de gamla grekernas tid så var ett "gå-ned-i-vikt-tips" att motionera riktigt hårt innan maten. Inte för att de exakt visste varför, men de visste att det fungerade och det är ju bra. Men jag är väldigt glad att vi vet mer omkring funktionen i våra kroppar idag, för enligt deras system skulle du också bara äta en gång om dagen, vilket inte riktigt är min melodi.
Men som sagt så vet vi idag att det inte är någon vidare idé att bara äta en gång om dagen, varken i muskelökande eller fettförbrännande syften så jag kan vara lugn.

Länge leve kunskapen! Åtminstone så länge den gynnar ens egna syften

dolphinho@live.se
www.nutrioutlet.se


Välkommen till min Träningsblogg

Här kommer ni att kunna följa min träning och mina förberedelser inför kommande tävlingar, evenemang etc.
Ni kommer att få följa hur olika träningsupplägg testas och utvärderas.
En hel del kosttilskott kommer att användas. Både gamla beprövade och nya "exotiska" historier.

Nästa stora mål är EM i BJJ som går av stapeln i Lissabon i slutet av Januari 2009.
Tidigare resultat från samma tävling är silver från den öppna viktklassen för blåbälten samt guld i lagtävlingen för blåbälten.
I kommande tävling så kommer jag tävla i lilabältesklassen och målet är att komma till tävlingen starkare och med bättre kondition än någonsin. Dessutom förhoppningsvis skadefri vilket är en ny grej som verkar spännande att testa.
Hur detta ska gå till?
Häng med så får ni se.

Frågor kring upplägg, tillskott osv kan mailas till:
dolphinho@live.se

Sponsor: http://www.nutrioutlet.se


RSS 2.0