Julledighet och förtjänsfulla kunskaper

Eller ja, ledighet och ledighet. Officiellt så avslutade vi terminen på Liljeholmens BJJ/MMA i lördags. Dock är det ett gäng av dem som kommer att träna en hel del under juluppehållet. Alla vet inte om det än, men jag kommer tala om det för dem rätt snart.
Avslutningen gick bra, vi bökade runt på mattan en stund och sen blev det lite graderingar. Två nya bälten delades ut till de andras stora förtjusning. Det är lite spännande att folk på BJJ klubbarna nästan blir gladare över att deras träningskompisar får nya bälten än när de själva får det. . om det har att göra med att de får applicera sitt bälte i hög hastighet mot den graderades rygg låter jag vara osagt, men jag tror att det har en viss inverkan.  .

I övrigt, efter mina två vändor med magsjuka och lite blandade sjukdomstillstånd så har min vikt rasat och min normala viktklass -88,3 känns väldigt tung. Så efter lite diskussion så beslöt jag att droppa en viktklass och köra -82,3 till EM. Vilket innebär ca 2 kg till som ska droppas. Och eftersom jag inte är något fan av att sitta i bastun och inte äta något på tävlingsdagen så ska jag försöka ha vikten klar till någon vecka innan tävlingen. Det är planen, vi får hoppas att den kan följas.
Så lite mer löpning har skrivits in på schemat.

Söndagens pass bestod av:
Morgonpass:
15 varv kring fotbollsplanen. Det stod 3 km på schemat, men löparbanan var som en isbana så utan skridskor så gick det inte att utföra något vidare fysisk aktivitet på den så det fick bli gräset. Jag har ingen aning hur långt ett varv var så jag höftade lite, det var inte längden som var det primära vilket det så sällan är.. har jag hört.
Kvällspass:
Variant av Crossfitövningen "Nate".
Egentligen skall den bestå av Muscle Ups i olympiska ringar, men det hade jag inte tillgång till så jag fick modifiera det en aning.
Det fick bli:

2 x pullup med 21 kg extra vikt
2x djupa dips med 21 extra vikt
4x handstående armhävningar. (Handstående uppochnen mot en vägg)
8x american swing med kettlebell (helavägen swing med en sån där gjutjärnkanonkula med handtag) á 2 pood (32 kg).
Detta är en serie. Sen utförs samma serie om och om igen under 20 min.

Passet var naturligtvis jobbigt så in i *********.. men jag fick aldrig den här nära döden upplevelsen med blodsmak i munnen som jag brukar kunna få på den här typen av pass. Direkt så blev jag besviken på mig sjäv och tyckte att jag borde ha fått in ett par vändor till. Men samtidigt så ska jag ärligt säga att det var skönt att lämna gymmet utan oron kring att jag ska kräkas i bilen på väg därifrån.

Ikväll så blir det enbart ett löppass innan middagen som idag kommer att bestå av en av mina absoluta favoriträtter; Tacos.
Egentligen så står det vila på schemat, men för första gången på länge så måste jag ta vikten i beaktande så löpningen har endast till uppgift att bränna några kalorier extra och förbättra insulinkänsligheten så att så mycket som möjligt av energin hamnar i muskulaturen.
Det är lite spännande att redan på de gamla grekernas tid så var ett "gå-ned-i-vikt-tips" att motionera riktigt hårt innan maten. Inte för att de exakt visste varför, men de visste att det fungerade och det är ju bra. Men jag är väldigt glad att vi vet mer omkring funktionen i våra kroppar idag, för enligt deras system skulle du också bara äta en gång om dagen, vilket inte riktigt är min melodi.
Men som sagt så vet vi idag att det inte är någon vidare idé att bara äta en gång om dagen, varken i muskelökande eller fettförbrännande syften så jag kan vara lugn.

Länge leve kunskapen! Åtminstone så länge den gynnar ens egna syften

dolphinho@live.se
www.nutrioutlet.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0